Nauczanie przedmiotów ścisłych (STEM education) jest jednym z priorytetów European Schoolnet, sieci ministerstw edukacji w Europie. Nowe technologie, nowe projekty edukacyjne i poszukiwanie nowych rozwiązań dydaktycznych… Ale nie da się wprowadzić innowacyjnych metod nauczania bez udziału, współpracy i zaangażowania nauczycieli. Było to ważne przesłanie dwóch międzynarodowych konferencji dotyczących nauczania/uczenia się przedmiotów ścisłych, w których ostatnio uczestniczyłam: STEM Educator Academy w Warszawie (21-23 września 2014) i SCIENTIX 2014 w Brukseli (24-26 października 2014).
Marc Durando, dyrektor wykonawczy European Schoolnet powiedział:
„Technologia sama w sobie nie przekształci praktyki nauczania. Każdy proces transformacji musi być wynikiem strategii i wizji, a społeczność nauczania – siłą napędową zmian.”
W
II Konferencji Scientix w Brukseli wzięło udział ponad 600 nauczycieli, badaczy, naukowców, przedstawicieli biznesu i innych zainteresowanych z ponad 43 państw. Odbyło się ponad 70 wykładów plenarnych, 14 warsztatów, 7 okrągłych stołów. Wyróżnione projekty edukacyjne były prezentowane na 25 stoiskach. Podczas mini warsztatów zaprezentowano sprawozdania z realizacji podejmowanych działań edukacyjnych i przedstawiono wiele pomocy dydaktycznych – w tym między innymi materiały edukacyjne i przyrządy pomiarowe wykorzystane w projekcie
„Technologie informacyjne i komunikacyjne dla innowacyjnych nauczycieli przedmiotów przyrodniczych” (ICT for Innovative Science Teachers), koordynowanym przez nasz Ośrodek.
Ogromne wrażenie wywarł na mnie wykład Amber S. Gell, specjalistki ds. techniki rakietowej z Lockheed Martin w Houston w Teksasie. Pani Gell jest obecnie członkiem zespołu projektującego i budującego statek kosmiczny Orion, uniwersalny pojazd (MPCV – the Multipurpose Crew Vehicle), nowy statek NASA do przeprowadzania zaawansowanych badań w przestrzeni kosmicznej.
W wystąpieniach podkreślano wpływ ustawicznego kształcenia nauczycieli na jakość nauczania i innowacyjność realizowanych projektów i programów. Nauczyciele powinni mieć możliwość zdobywania nowych doświadczeń poprzez dialog międzynarodowy, łączyć wiedzę na temat nauczanego przedmiotu z umiejętnościami pedagogicznymi i zdolnością oceny swojej pracy w szerszej perspektywie, aby wykazać przygotowanie do wprowadzania innowacji w nauczaniu w wymiarze europejskim. Nauczanie przez dociekanie (IBL), uczenie się w działaniu – jest kluczem do podniesienia zainteresowania nauką wśród młodzieży. Konferencja Scientix była okazją do spotkania osób z różnych środowisk, które są zaangażowane w edukację matematyczną, przyrodniczą i techniczną oraz popularyzację nauki i nowoczesnych technologii. Uaktywniła współpracę pomiędzy szkołami i nauczycielami, szkołami a przemysłem, nauczycielami i naukowcami.
Zachęcam do włączenia się w działania społeczności
SCIENTIX oraz śledzenia aktualnych informacji na naszej stronie (w zakładce Scientix).